Rad s darovitom djecom

„Pokušajte promatrati svoje dijete kao sjeme koje ste dobili u omotu bez naljepnice.

Vaša je dužnost da tom sjemenu pružite odgovarajuću okolinu i hranjive tvari te da čupate korov.

Vi ne odlučujete kakvu ćete vrstu cvijeta dobiti, niti u kojem će godišnjem dobu cvasti.“

Moderni nastavnik

 

Istraživanja pokazuju da su darovita djeca – djeca s posebnim potrebama. Ona su „neprilagođena, prezahtjevna i buntovna“. Uobičajeni školski program za njih je dosadan te oni počinju pametovati ili postaju razredni klaunovi. Većina problema darovite djece pojavljuje se između vrtića i četvrtog razreda jer provode četvrtinu do polovice svoga vremena čekajući ostale da dostignu njihovu razinu kompetencije. Već u trećem razredu postižu manje od svojih mogućnosti. Do te dobi već su propustili šansu naučiti kako se uči, te razviti svoje radne navike.

Djeca koja nisu prepoznata kao darovita često imaju više poteškoća u školi i kasnije u životu. Problemi se mogu izbjeći ranim prepoznavanjem, razumijevanjem okoline te obogaćivanjem nastave.

 

Elementi nastavne atmosfere koji povoljno utječu na darovitost:

  • omogućiti učenicima slobodu i ohrabrivati ih u samostalnom mišljenju i postupcima
  • omogućiti zadovoljavanje radoznalosti i njeno daljnje razvijanje
  • omogućiti savladavanje osnovnih znanja i vještina
  • omogućiti i osigurati ponavljanje radi potpunog usvajanja znanja i vještina
  • poticati i nagrađivati divergentno mišljenje, maštu i perceptivno predočavanje

U Hrvatskoj sa darovitom djecom radi tek nekolicina entuzijasta pedagoga i psihologa. Podrška stručnih i državnih službi je isključivo deklarativna, bez ikakve stvarne pomoći pojedincima koji se često snalaze intuitivno.

 

„Osobite teškoće u radu s talentiranima imaju prosječni i ispodprosječni nastavnici i roditelji. U populaciji nastavnika ima superiornih, prosječnih ali i inferiornih. Svi oni ocjenjuju. Ima nastavnika koji „boluju“ od kompleksa manje vrijednosti pa im je ponašanje s okusom sadizma. To su ljudi koji iz patoloških pobuda uživaju kad „uhvate“ učenika da ne zna, da se nije spremio. Vrebaju priliku i način da učenicima dokažu da ne znaju. Ne zanima ih ono što učenici znaju, nego ono što ne znaju. Najčešća meta tih „napada“ baš su talentirani učenici. Njima je važno dokazati da nisu izuzetni. Za razliku od većine nastavnika koji se raduju uspjehu svojih učenika, ovi uživaju u njihovom neuspjehu.“

Talenti u lancima, Bezić, Bezić, Bezić, 1994.

 

 

Udruga Darovita djeca između ostalog ima za cilj mobiliziranje i umrežavanje roditelja darovite djece, jer:

„Darovita djeca svojom intenzivnošću, oštroumnim moćima zapažanja i snažnom osobnošću zbilja imaju snažan utjecaj na obitelj kao i na svoj razred.“

Pogrešne i dvojne dijagnoze darovite djece i odraslih, James T. Webb

 

 

„Većina djece koja su poslije postigla eminentnost, imala su roditelje koji su vrlo mnogo sudjelovali u životu svoje djece – ponekad i neobično mnogo – i koji jesu u određenoj mjeri bili nametljivi.“

Bloom, Goertzel

 

 

„Dobar uspjeh vašeg djeteta u školi nije jamstvo da je potencijal ostvaren. Zapravo, dijete koje dobiva izvrsne ocjene možda uopće ne uči puno. Možete se osjećati dobro kada vam dijete dolazi kući s izvrsnim ocjenama, ali razmislite:

Uči li išta novog?

Otkriva li novi materijal ili ponavlja ono što već zna?

Mora li se truditi ili ne?

Daroviti učenici moraju i zaslužuju naučiti nešto novo svakoga dana, biti izazvani i shvaćeni te cijenjeni unutar razreda.“

Darovita Djeca, Sally Yahnke Walker 2007.

 

 

Također, udruga Darovita djeca promiče prava darovitih na primjerene oblike obrazovanja, popularizira i osvješćuje darovitost kao društveno bogatstvo. Cilj nam je senzibilizacija društva te prilagođavanje obrazovnog sustava specifičnim potrebama darovitih tijekom cijelog obrazovnog ciklusa, te podrška obrazovnom kadru u kontinuiranoj edukaciji vezanoj za rad s darovitima.

 

„SVAKA POSEBNOST ZAHTIJEVA RANU INTERVENCIJU
KAKO BI SE RAZVILA DO PUNOG POTENCIJALA!“

Sally Yahnke Walker

 

Izvori pomoći i korisni linkovi

Udruge:

 

Internet: